Конкурс ім.Петра Яцика: завдання та відповіді

Конкурс знавців української мови імені Петра Яцика
Матеріали для підготовки

Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика проводиться щорічно з 2000 року Міністерством освіти і науки України спільно з Лігою українських меценатів, Освітньою фундацією Петра Яцика із залученням центральних і місцевих органів виконавчої влади, а також громадськості на підтримку ініціативи Петра Яцика, з метою сприяння утвердженню державного статусу української мови, піднесення її престижу серед учнівської молоді, виховання пошани до культури і традицій українського народу.
Пропонуємо Вашій увазі зразки завдань, якими можуть користатися як вчителі - для проведення І-ого (шкільного) і ІІ-го (міського(районного)) етапів конкурсу, так і учні - з метою перевірки та закріплення своїх знань.
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Завдання ІІІ (обласного) етапу VІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання для ІІІ (обласного) етапу VI,VII,VIII Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
5 клас6 клас7 клас8 клас9 клас10 клас11 клас

Одеський обласний інститут удосконалення вчителів
Завдання ІІІ (обласного) етапу ІІІ Міжнародного конкурсу
з української мови ім.Петра Яцика

 

 

Олімпіади
Матеріали для підготовки

Одеський обласний інститут удосконалення вчителів
Завдання ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури2009/2010 н.р. 8-11 клас

Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання з української мови і літератури до ІIІ-го етапу Всеукраїнської учнівської оімпіади 2007-2008, 2008-2009 н.р.
11 клас

Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання з української мови і літератури до ІІ-го етапу Всеукраїнської учнівської оімпіади 2005-2006, 2006-2007, 2007-2008 н.р.
11 клас

Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови і літератури 2009-2010 н.р.
7 клас | 8 клас | 9 клас | 10 клас | 11 клас |
Відповіді:
7 клас | 8 клас | 9 клас | 10 клас | 11 клас |

Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови 2008-2009 н.р
8 клас | 9 клас | 10 клас |

Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української літератури 2008-2009 н.р
8 клас | 9 клас | 10 клас |

Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови і літератури 2008-2009 н.р.
7 клас | 8 клас | 9 клас | 10 клас | 11 клас |

Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури 2009-2010 н.р.

Інститут інноваційних технологій і змісту освіти
IV етап ХХІ Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови і літератури. 2007 рік

Тернопільський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
XXII Всеукраїнська олімпіада з української мови та літератури
2007-2008 навчальний рік. III етап

ІППО КМПУ ім. Б.Д.Грінченка
Завдання ІІІ (міського) етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури. 2007-2008 н.р. 8-11 клас

Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим
Завдання до другого етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури. 2006/2007 н.р. 7-11 клас

Вугледарська ЗОШ №3 Донецької області
Завдання для І (шкільного) етапу. Українська мова. 6-7 клас

Розробник невідомий
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури
2008 – 2009 н.р. 7-11 клас

Розробник невідомий
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури
2008 – 2009 н.р. 7-11 клас

Розробник невідомий
Орієнтовні олімпіадні завдання з української мови та літератури до І етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад. 7 клас

Розробник невідомий
Завдання до 1 туру Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури. 5-10 клас

Розробник невідомий
XXII Всеукраїнська олімпіада з української мови та літератури 2007 -- 2008 навчальний рік III етап. 8-11 клас

Розробник невідомий
Завдання з української мови і літератури для районних (міських) олімпіад. 2008-2009 н.р. 8-11 клас

Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді ім.Т.Шевченка
Конкурс проводиться для учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі ліцеїстів військових ліцеїв, в чотири етапи (з жовтня по березень), для учнів професійно-технічних навчальних закладів, студентів і курсантів вищих навчальних закладів I-IV рівня акредитації усіх форм власності – в три етапи (з листопада по березень).
Завдання для першого (гімназійного) етапу
Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка:
8 клас
 1.Запишіть висловлювання, розставляючи розділові знаки. Чим ускладнені дані речення?
 Своєю мелодикою ритмічною віртуозністю поезії Шевченка створюють авторові славу одного з наймузикальніших поетів світу. У своїй стихійній силі творця він здається не хотів знати ніяких законів, крім тих що диктували йому його власна мистецька інтуїція сила задуму вогонь темпераменту (О.Гончар).
2. Виправте помилки у словосполученнях. З двома словосполученнями складіть поширені речення.
 Пароплав Тарас Шевченко, академік гравер, великий Кобзар, читати кобзар, Кирило Мефодіївське Братство, художник –Сошенко, Київський  Університет «імені Тараса Шевченка», Шевченко художник, Академія Мистецтв, Шевченківський стиль, шевченкові слова.
 3. Відгадайте кросворд.
 По вертикалі.
1.        Ім’я матері поета. 2. Своєю батьківщиною письменник називав село, де він народився, тобто … .
 По горизонталі.
1.        Море, в наукову експедицію до якого було запрошено Т. Шевченка.
2.        Сад, де Т.Шевченко познайомився з Сошенком.
3.        1860 року Рада Академії присвоїла Т.Шевченку звання академіка- … .
4.        Прізвище пана, у якого Тарас служив козачком.
5.        Назва маленької книжечки з поезіями, яку приховував поет, перебуваючи на засланні.
6.        Здібності, які виявились у Тараса дуже рано.
4. Прочитайте назву одного з віршів Т.Шевченка з циклу «В казематі», йдучи за з’єднаними лініями. Визначте жанр цієї поезії.
МЕ    НА
ВО    КО
ОД    НІ
 5. На місце крапок доберіть відповідні слова з поданих у довідці синонімічних рядів. Запишіть цей уривок, визначте мовні засоби художньої виразності.
 Кобзар співав в пустелі Косаралу,
у    …    батюшки-царя.
Кайдани, шаленіючи,    …   ,
Що заглушити пісню.
А пісня наростала у засланні.
А пісня грати розбивала   …   .
Правдивій пісні передзвін кайданів –
То тільки звичний   …   .
 Довідка: кутузки, камери, каземати; дзвеніти, брязкати, бряжчати; на стократ, вкрай, вщент; супровід, акомпанемент, награвання.
 7.        Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем.
 А. «Хто не належить Вітчизні, той не належить людству» (за творами Т.Шевченка).
Б. «Люди -  господарі своєї долі» (за творами Т.Шевченка).
9 клас
Завдання з літератури
  1. Складіть та розгадайте кросворд.
По горизонталі.
  1.  
    1. Ріка, над якою поховано Шевченка.
    2. Поезія Т. Шевченка , в якій  він закликає:
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров ю
Волю окропіте.
3.  Село, де поет провів свої дитячі роки.
4.  Письменник, у якого Т.Шевченко був старшим боярином на весіллі.
По вертикалі.
5. Місто, біля якого поховано поета.
6. Цеховий майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко.
7. Місто, де Шевченко навчався в Академії мистецтв.
8. Російський художник, який намалював портрет В.Жуковського.
  1. Визначити художні засоби в уривку з балади «Причинна» Т.Шевченка.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі
То виринав, то потопав.
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
  1. Виписати із творів Т.Шевченка(«І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм…», «До Основ’яненка», «Кавказ», «Сон», «І Архімед, і Галілей…», «Мені однаково, чи буду…»)  8-10 крилатих висловів.
  1. Підтвердіть або спростуйте думку: «Життя Т. Шевченка – подвиг».
 Завдання  з мови
  1.  
    1. Перепишіть подані 3 речення, вставляючи потрібні розділові знаки й пропущені букви та розкриваючи дужки.
 1. Жит.я   (В,в).ликого  (К,к)обзаря  не(мовби)  своєрідний
моральний  кодекс  поезії  Шевченка   роблять.  людей  кра.ими  ласкавіш.ми
добро(зичливіш.ми).
2. Твори  Шевченка  говорив  Костянтин Станіславс.кий віч.но  будитимут.  у  сер.цях  людей  благоро.ні  в.ликі  почут.я.
3. Творч.сть Тараса Шевченка  має (не)тільк.  Літературно(мистець.ке)  а  й  в.личезне  суспіль.не   значен.я  (За Б.Степанишиним).
 2.Виконати синтаксичний розбір останнього речення попереднього завдання.
5 клас 
Завдання з літератури
1.       Складіть кросворд, використавши власні назви, пов язані з життєвим і творчим шляхом Т.Шевченка. За опорне слово візьміть назву найвідомішої поетової збірки.
 2.       Допишіть рядки  з  творів Т.Шевченка.
1.       «Садок вишневий…».
2.       «Реве та стогне …».
3.       «І чужому научайтесь, і …».
4.       «…світає, край неба …».
5.       «Зацвіла в долині…»
6.       «І мене в сем ї великій, в сем ї …»
3.       Визначте художні засоби в поданому уривку.
 За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає,
І сонце спатоньки  зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину.
 4.       Випишіть із поезій Т.Шевченка  по 4 зорових й слухових образи.
 Завдання з  мови
1. Виправте допущені в словосполученнях помилки. Із двома словосполученнями на вибір складіть речення.
 Читати Кобзар, кінотеатр Тарас Шевченко, вулиця «імені Т. Шевченка»,
великий Кобзар, Шевченко художник.
 2.  Уставте пропущені букви й розділові знаки. Підкресліть граматичну основу. Випишіть із речень 2 словосполучення, виконайте їх синтаксичний розбір.
 Остан..ьою  кни..кою поета був  «Буквар» для  українс..ких  дітей  і простолюду. Він планував написати ще ари..метику  етнографію  географію
історію  Укра.ни.
6 клас
Українська література
1.Напишіть твір-роздум на тему «Сирітська доля Тараса Шевченка»
2.Назвіть братів і сестер Т.Шевченка.
3.Робота з деформованим текстом.
Запишіть правильний варіант твору
Пшеницю жала панщині на,
Не спочивать втомилася
Пошкандибала ,в снопи пішла
Годувать Івана-сина.
4.На якому році життя помер Т.Шевченко, і де його було поховано? 
Українська мова
Схарактеризувати виділені в реченні іменники за схемою:
1.Назва істотнеістот .  2.Загальнавласна назва.
3.Абстрактнаконкретна назва(якщо загальний іменник)   4.Рід. 5.Число.
У «Кобзарі» Шевченко висловив насамперед самого себе,
Свою особистість.(О.Гончар)
11 клас
Українська література
1. Напишіть твір-роздум на тему «Жінки у життєвій драмі Кобзаря»
2. Які твори увійшли до першої збірки Т.Шевченка, і як вони називались?
3. З якими художниками дружив Т.Шевченко? Як сталося, що Шевченко потрапив до Академії мистецтв?
4. Відновіть текст та укажіть, з якого вірша взято уривок
…….,чи буду
Я жить……..
………, чи забуде
Мене………
…………. Мені
В неволі…….
………… своїми
В………, плачучи,…
Українська мова
1.Поставте розділові знаки у тексті. 2. Знайдіть складнопідрядне речення та зробіть синтаксичний розбір.
Т.Шевченко обняв своїм генієм усі царини духовного і соціального життя суспільства. Водночас творчість його висвітлила найпотаємніші порухи душі простої людини пригніченої тяжким ярмом царизму розкрила її глибину і велич. У світовій ліриці немає митця який би з такою любов’ю і таким сумом оспівав жінку-матір сестру кохану дружину їхнє тяжке життя. Для Шевченка жіноча недоля була згустком болю що запікся в його серці.
10 клас
Українська література
Біографія ( дайте відповідь ) 
I.
1.Село, в якому минули дитячі роки  Т. Шевченка.
2. Негритянський актор, з яким товаришував Т. Шевченко.
3. Російський художник, який брав участь у викупі Т. Шевченка з кріпацтва.
4. Жінка, в яку був закоханий Т. Шевченко і присвятив їй свої вірші.
5. Навчальний заклад, слухачем якого став Т. Шевченко після визволення з кріпацтва.
6. Варвара…., друг і однодумець Т. Шевченка.
КЛЮЧ :   перші літери утворюють слово « кобзар »
Творчість ( дайте відповідь)
II. 
1.Поема Т. Шевченка, написана 1838 року.
2. Вірш Т.Шевченка « … горять, музика грає ».
3. Жанр твору « Причинна».
4. Поезія – монолог Т. Шевченка, на слова якої написано понад  півсотні музичних творів.
5. Композитор, автор опери « Катерина».
6. Рання балада Т. Шевченка.
КЛЮЧперші літери утворюють слово « кобзар»
III.З яких творів ці рядки?
1.  Спочивають добрі люде, що кого втомило: кого – нічка, кого – сльози.
Все нічка покрила.
2.      Воскресни, мамо!   І вернися в світлицю – хату; опочий,
бо ти аж надто вже  втомилась,   гріхи синовні несучи.
3.      Буває,  в неволі іноді згадаю своє стародавнє,  шукаю,  шукаю.
Щоб чим похвалитись,  що й я таки жив,  що й я таки Бога колись-то хвалив!
4.      І мене в сім’ї великій,  в сім’ї вольній,  новій,
не  забудьте  пом’янути  незлим  тихим словом.
5. Ось слухай же,  мій голубе, мій орле - козаче, як конаю в неволі, як я нуджу світом.
6. Ех, якби – то, якби – то знайшли те, що там схоронили.
Не плакали б діти, мати не журилась.
КЛЮЧ : перші літери утворюють слово « кобзар»
IV.         Напишіть твір – роздум на тему « Шевченко – це народ,
і як народ, він буде вічно  жити ».
Українська мова
Правильно поставте розділові знаки та пропущені букви
В історичному розвитку України Шевченко  явище н..звичайне  за силою обдаруван..я так і в..ршин..им  місцем у літературі мистецтві культури.  Походжен..ям  становищ..м  та
популярніст..ю  Шевченко  виняткове явище також у світовій літературі.
Творчість Шевченка багатогран..а як його талант. Він був і глибоким ліриком і творцем епічних поем і видатним драматургом та різнобічно обдарованим митцем. У духовній історії України Шевченко посів і досі бе….астережно посідає виняткове місце. Значе…..я  його творчої спадщини для українс..кої  культури важко п..р..оцінити. Його  Кобзар  започаткував новий етап у розвитку українс..кої літератури і мови а його ж..вописна  і грав..рс..ка творчість  стали  визначними  явищами  не  тільки українс..кого  а  й світового мистецтва. У ро..витку  націонал..ної і  соціал..ної самосвідомості  українс..кого народу  творчість  Шевченка  відіграла   в..л..ч..зну роль.



Завдання ІІ етапу V Міжнародного мовно-літературного конкурсу імені Тараса Шевченка
Опубліковано: vasilij-04 Сб, 2014-11-22 15:03
5 клас
1. Напишіть невелику творчу роботу «Історія – навчителька життя» (Народна мудрість). Чому вас навчили історичні твори, літописи, легенди?
Або
2. Твір-роздум за прислів’ям «Учений іде, а неук слідом спотикається».
6 клас
1. Напишіть твір на тему «Батьків і батьківщину не вибирають». Використайте зміст твору Миколи Вороного «Євшан-зілля».
Або
2. Напишіть твір-опис «Природа навколо мене». Розкрийте своє ставлення до краси рідної землі.
7 клас
1. Напишіть твір за поетичними рядками:
Той любов’ю повниться до світу,
Хто рідну землю має під собою… (Микола Вінграновський).
Або
2. Напишіть творчу роботу на тему:
І оживе добра слава,
Слава України… (Тарас Шевченко).
8 клас
1. Напишіть твір за словами Михайла Стельмаха: «Шлях кобзарів – це шлях народу». Використайте знання історичних творів.
Або
2. Твір за словами Олеся Гончара: «Моя філософія: роби людям добро!»
9 клас
1.Напишіть твір, розкривши віру Тараса Шевченка в історичну справедливість:
Встане Україна
І розвіє тьму неволі (Тарас Шевченко).
Або
2.Твір «Історія – свідок минулого, приклад для сьогодення» (М.Сервантес).
Запитання до усіх дев’ятикласників:
Дайте розгорнуту відповідь на запитання: «Про які історичні події ми можемо довідатися з поетичних творів Тараса Шевченка?»
10 клас
1. Поділіться своїми уже написаними творчими спробами будь-якого жанру.
2. Напишіть твір на тему «І буде дух його із віку в вік сіяти».
Або
Твір «Життя цінується не за тривалістю, а за змістом» (Сенека).
Запитання до усіх десятикласників:
Назвати твори Тараса Шевченка, з яких подано ці строфи?
1. Якби ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя.
А то залізете на небо: «І ми не ми, і я не я, І все те бачив, і все знаю, Нема ні пекла, ані раю, Немає й Бога, тілько я!»
2. Зоре моя вечірняя, зійди над горою,
Поговоримо тихесенько в неволі з тобою.
Розкажи, як за горою сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка воду позичає.
3. Полечу, каже, зигзицею,
Тією чайкою-вдовицею,
Та понад Доном полечу,
Рукав бобровий омочу
В ріці Каялі. І на тілі, На княжім білім, помарнілім Омию кров суху, отру Глибокії, тяжкії рани...
4. Минають дні, минають ночі. Минає літо.
Шелестить пожовкле листя, гаснуть очі,
Заснули думи, серце спить,
І все заснуло, і не знаю, Чи я живу, чи доживаю, Чи так по світу волочусь, Бо вже не плачу й не сміюсь...
5. У неділю вранці-рано Поле вкрилося туманом. У тумані на могилі, Як тополя, похилилась Молодиця молодая.
11 клас
1. Поділіться своїми уже написаними творчими спробами будь-якого жанру.
2. Напишіть твір за словами Т.Г.Шевченка:
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля…
Або
3.Твір за словами:
Свою Україну любіть.
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть (Тарас Шевченко).
Запитання до усіх одинадцятикласників:
Назвати твори Тараса Шевченка, з яких подано ці уривки?
1)…Прочитайте знову
Тую славу. Та читайте
Од слова до слова,
Не минайте ані титли,
Ніже тії коми,
Все розберіть…та й спитайте
Тоді себе: що ми?..
Чиї сини? яких батьків?
Ким? за що закуті?..
2) Обніміться ж, брати мої,
Молю вас, благаю!
3)В своїй хаті своя й правда
І сила, і воля.
4)Нема на світі України,
Немає другого Дніпра.
А ви третеся на чужину
Шукати доброго добра.
5)Доборолась Україна
До самого краю,
Гірше ляха свої діти
Її розпинають.
6) Не дуріте самі себе
Учітесь, читайте.
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Завдання ІІІ етапу
Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка
2011 – 2012 н.р.

10 клас
1.   Складіть анотацію на прочитану Вами українську книгу, яка Вас найбільше вразила.
(8 балів)
2.   Напишіть твір із використанням односкладних речень, порівняльних зворотів, відокремлених означень, складнопідрядних речень за темою: «Якою я уявляю Україну ХХІ століття?».
(12 балів)

Завдання ІІІ етапу
Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка
2011 – 2012 н.р.

11 клас
1.   Чи згодні ви з тим, що Інтернет слугуватиме основним джерелом інформації у Вашій майбутній професії? Обґрунтуйте відповідь, проілюструйте прикладами.
(10 балів)
2.   Уявіть, що Ви – мер Вашого міста. Напишіть звернення (обсягом до 2-х сторінок) до мешканців міста з нагоди святкування Нового року.
У тексті використайте односкладні речення, порівняльні звороти, складнопідрядні речення з підрядними місця, часу, причини, мети, відокремлені означення.
(10 балів)
10 КЛАС
  1. Напишіть твір-роздум на тему «Чужих країв ніколи я не бачив, принад не знаю їхніх і окрас, та вірю серцем, щирим і гарячим: нема землі такої, як у нас» (В.Симоненко).                                                                    12 б.
  2. Напишіть творчу роботу на тему «Проблема влади землі в класичній українській літературі»                                                                           12 б.
Всього 24 бали
11 КЛАС
  1. У вигляді публіцистичного тексту викладіть свої думки з приводу таких слів В.Липинського: «Кожне національне відродження починається з відродження еліти». Чи готові ви стати українською елітою?
12 б.
  1. Напишіть творчу роботу на тему «Це хтось диктує з-понад світу непередбачені слова» (Л.Костенко). Філософія творчості українських поетів ХХ ст.                                                                                     12 б.
Всього 24 бали

10 КЛАС
  1. Напишіть твір-роздум на тему «Чужих країв ніколи я не бачив, принад не знаю їхніх і окрас, та вірю серцем, щирим і гарячим: нема землі такої, як у нас» (В.Симоненко).                                                                    12 б.
  2. Напишіть творчу роботу на тему «Проблема влади землі в класичній українській літературі»                                                                           12 б.
Всього 24 бали

11 КЛАС
  1. У вигляді публіцистичного тексту викладіть свої думки з приводу таких слів В.Липинського: «Кожне національне відродження починається з відродження еліти». Чи готові ви стати українською елітою?
12 б.
  1. Напишіть творчу роботу на тему «Це хтось диктує з-понад світу непередбачені слова» (Л.Костенко). Філософія творчості українських поетів ХХ ст.                                                                                     12 б.
Всього 24 бали
        
10 клас
1. Напишіть твір-роздум, даючи відповідь на запитання: «Що бачить і чого чекає молода людина в Україні ХХІ століття?»
     
2. Напишіть твір-роздум на тему: «Художній світ Тараса Шевченка – світ етичної моралі й моральної краси».

9 клас
І. Розставте пропущені розділові знаки в запропонованій нижче поезії Т.Г.Шевченка. Напишіть, що переважає в життєвому виборі поета.
Мені однаково чи буду
Я жить в Україні чи ні
Чи хто згадає чи забуде
Мене в снігу на чужині
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими
І не оплаканий своїми
В неволі плачучи умру
І все з собою заберу
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні
На нашій не своїй землі.
І не пом’яне батько з сином
Не скаже синові Молись.
Молися сину за Вкраїну
Його замучили колись.
Мені однаково чи буде
Той син молитися чи ні
Та не однаково мені
Як Україну злії люде
Присплять лукаві і в огні
Її окраденую збудять
Ох не однаково мені.
ІІ. Прочитайте уривок тексту, визначте його тему. Продовжте розвиток цієї теми, висловивши свої міркування з посиланнями на прочитані вами художні твори Великого Кобзаря.
Народжений матір’ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем, революціонером титанічної сили. Його боялися царі, його жахались і смертельно ненавиділи кріпосники. Коли Шевченка відправили в солдати, мабуть, ті вінценосні кати вважали, що звідти йому вже не буде вороття. Проте поет повернувся до рідної своєї України вогненною піснею, віщим незбореним словом. (За О. Гончаром.) 12б.
10 клас
І. Розставте пропущені розділові знаки в запропонованому нижче уривку з поеми Т.Г.Шевченка. З якого твору уривок? Коротко висловіть своє ставлення до головної героїні цього твору.
Ішов Кобзар до Києва
Та сів спочивати
Торбинками обвішаний
Його провожатий.
Мале дитя коло його
На сонці куняє
А тим часом старий кобзар
І с у с а співає.
Хто йде їде не минає
Хто бублик хто гроші
Хто старому а дівчата
Шажок міхоноші.
Задивляться чорнобриві
І босе і голе.
Дала кажуть бровенята
Та не дала долі!
 12б.
ІІ. Прочитайте уривок тексту, визначте його тему. Продовжте розвиток цієї теми, висловивши свої міркування з посиланнями на прочитані вами художні твори Великого Кобзаря.
Винятковим є місце Шевченка в житті нашого народу та його творчість. Характеризуючи її, бачиш, що є творчість, яка не відцвітає, що є в духовній сфері явища, подібні до тих непогасних вічнодіючих вулканів, надра яких завжди пашать вогнем і розжеврюють уночі хмари над собою, мов велетенські маяки. (За О.Гончаром.) 12 б.
11 клас
І. Розставте пропущені розділові знаки в запропонованому нижче уривку з поеми Т.Г.Шевченка. З якого твору уривок? Як сам поет визначив його жанр? Яка головна ідея цього твору? Чи актуальна вона в сьогоденні? Відповіді аргументуйте.
Якби ви вчились так як треба
То й мудрість би була своя.
А то залізете на небо
І ми не ми і я не я
І все те бачив і все знаю
Нема ні пекла ані раю
Немає й Бога тільки я!
Та куций німець узлуватий.
А більш нікого!.. Добре брате
Що ж ти такеє?
Нехай скаже німець. Ми не знаєм.
Отак-то ви навчаєтесь
У чужому краю!
Німець скаже Ви моголи
Моголи! моголи!
Золотого Тамерлана
Онучата голі.
Німець скаже Ви слав’яне.
Слав’яне! слав’яне!
Славних прадідів великих
Правнуки погані! 

12 б.
ІІ. Прочитайте уривок тексту, визначте його тему. Продовжте розвиток цієї теми, висловивши згоду чи незгоду з автором, запропонувавши свої міркування з посиланнями на прочитані вами художні твори Великого Кобзаря. Придумайте й запишіть заголовок тексту.
Пам'ять про Тараса… Вона завжди жила і житиме в народі. Шевченко – це наша душа, наша мудрість, наша сила. Які б нещастя і випробування не випадали на долю нашого народу, він вистоїть, якщо з ним буде Тарас Шевченко, його «Заповіт».
В історії кожної літератури є твори, що мають магічний дар безсмертя. Саме до цих шедеврів належить поезія Великого Кобзаря, яка навчила його сучасників пізнавати і засуджувати несправедливість супроти людей і націй. Магічно переконливі твори Тараса пронизані вірою в незнищенність людини, в те, що вона ніколи не змириться з безправ’ям. (За Катериною Петровою.) 12б

Немає коментарів:

Дописати коментар